Evropská výstava špiců, MVP a IMEEDS Budapešť 2006

Magdalena Hodálová (spicove@centrum.cz)

Tři v jednom

Tak nějak by mohl znít podtitul této akce, ale nelekejte se, nejedná se o další reklamní slogan. 3v1 v tomto případě znamená tři výstavy v jednom víkendu a to vše na jediném místě - budapešťském výstavišti.

Benďa na stole
Benďa na stole

V sobotu 21.10. se konala mezinárodní výstava (Grand Prix) a řada klubů při té příležitosti uspořádala i své klubové výstavy. Špicové měli něco opravdu extra - Eurospitz show čili Evropskou výstavu špiců. 22.10. proběhla další mezinárodní výstava, tentokrát středo-východoevropská (International Middle East European Dog Show).

Pomík na stole
Pomík na stole

Šance získat 3x CAC a "zadělat" si tak na šampiona Maďarska byla opravdu lákavá. A tak jsme vyrazili: Já s Bendíkem, Hanka s Leikou a moje maminka (velké díky našim třem mužským, kteří se doma vzorně postarali o zbývající pejsky!), Jansovi s Nerem a Andělkou, Štěpka s Renou, Olina s Jiffym, celá Jackova rodina a konečně speciálně na Eurošpice se vydala výprava ve složení Fidlerová-Veselá-Keindlová-Kolda. Jak se nám dařilo?

Grand Prix

První výstava začala jednak pozdě a jednak pořádným šokem. Hned první čtyři psi (Nero, Rena, Jiffy a Benďa) odešli s VD a to bez sebemenšího vysvětlení ze strany rozhodčího (Denis Kuzelj ze Slovinska). Nepřísluší mi hodnotit verdikt rozhodčího, a tak ponechám na zvážení vás, čtenářů, kteří jste se s těmito psy setkali ať už na výstavě nebo u nás na stránkách, zda je takové ocenění adekvátní. Rozhodně ale doporučuji ke čtení reportáž z této výstavy na www.nahaci.cz, protože o podobná překvapení nebyla nouze ani u jiných plemen.

Zdálo se nám skoro jako by se panu rozhodčímu nelíbili velcí, statní psi. Teprve první menší pejsek, Jack, zahájil souvislou řadu výborných (i když v řadě případů jsem to viděla jinak). Po střeďácích nastoupili malí špicové nových barev a troufám si tvrdit, že u nás jsou k vidění o třídu lepší zvířata. Posuďte sami.

Malé fenky o CACIB
Malé fenky o CACIB

Malí špicové o BOB
Malí špicové o BOB

Pak už následovali pomořani. Ne, opravdu jsem se nepřepsala. Trpasličí špice jsem napočítala čtyři (z toho dva byli nedorostlí malí). První místa obsadili ostříhaní pomíci z Ruska a i když to byla rozkošná stvořeníčka, neměla s typickým německým špicem společného zhola nic. Typově jsou to krásní psi (Rusové nelitují peněz a importují psy z USA či Brazílie), ale úprava z nich dělá úplně jiné plemeno. Na první pohled se zdá, jakoby původně dvojitá srst pravidelným stříháním změnila strukturu. Ve skutečnosti se ostříhají dlouhé hladké pesíky a zůstane vatovitá podsada, díky jejímuž snadnému tvarování lze z pejska vysochat a dolakovat prakticky jakýkoliv tvar.

Stříhání...
Stříhání...

Feny o CACIB
Feny o CACIB

V mladých zvítězil krásný americký import AJ's Dan-Star Firefox - ostříhaný. V mezitřídě získal CAC Bonny the Scarlet Flower from Madam Svetlana - ostříhaný. Šampiony a posléze BOB vyhrál krémový Kristian Endless Joy Madam Svetlana v majetku paní Svetlany Sevcenko - ostříhaný. Druhý v šampionech byl předpisově znakový Dan-Star-Kom Eron Yasno Solnyshko - ostříhaný.

Kristian Endless Joy Madam Svetlana - BOB

Dan-Star-Kom Eron Yasno Solnyshko - RCAC

Vítězka mladých fen byla Bravo's Wanna Play Peekaboo - ostříhaná. Mezitřídu vyhrála Bravo's Softy-Softy of Lenette - ostříhaná. Šampionka BT Dan-Star-Kom Evestina Prekrasnaja byla opravdu překrásná, ale - ostříhaná.

AJ's Dan-Star Firefox - CAJC
AJ's Dan-Star Firefox - CAJC

Bravo's Wanna Play Peekaboo - CAJC
Bravo's Wanna Play Peekaboo - CAJC

Jak moc se vítězný krémáček panu rozhodčímu líbil, bylo vidět i v závěrečných soutěžích, kde jej nechal vyhrát 5. skupinu. Pan Tamás Jakkel z Maďarska jej poté postavil na 3. místo v BIS. Sledovat pejska posypaného zlatými třpytkami s majitelkou plující kruhem ve večerní róbě byl ohromující zážitek. Madam Světlana bude posuzovat pomíky na Světové výstavě v Poznani. Určitě se k jejich kruhu půjdu znovu podívat. (Na Evropské výstavě v Bratislavě 2003 posuzovala rovněž.)

Soutěž o BOB
Soutěž o BOB - mladý pes, mladá fena, pes CACIB, fena CACIB

Evropská výstava špiců

Odpoledne začala ve dvou kruzích Evropská špicí speciálka, akce Evropského klubu špiců založeného v roce 2001, která se koná každoročně v jiném evropském státě. Např. v roce 2001 se jí v německém Aachen zúčastnilo 212 špiců. Tu letošní měl na starosti Maďarský špicí klub a účast byla slabší - 80 psů včetně dalších plemen (eurasieři, lapphund, volpina, japonci a islandský ovčák).

Vlčí, velké a trpasličí špice - pardon, pomořany! - posuzovala paní Annamária Tarján z Maďarska. Stáňa si s Nerem a Andělkou spravila náladu z dopoledne a její "védéčkový" Nero získal zaslouženě BOB. Oproti tomu Hanka se svojí Zuleikou neměla proti pěti dalším mladým pomořankám sebemenší šanci a s verdiktem "je to pěkná malá špicka, ale ne pomeranian" mohla jet domů. Je jí ke cti, že situaci vzala sportovně a s nadhledem sobě vlastním; za vše mluví její článek Watrloo na maďarský způsob.

Tady si dovolím menší odbočení. Zjevně je někde něco špatně. Standard o střihové úpravě mazaně mlčí a tudíž je jen na rozhodčích, kam se bude vývoj plemene ubírat. Posuzovatelé mají totiž obrovskou moc, pokud budou dávat VD starým typům trpaslíka, navíc neupravovaným (byť odpovídajícím standardu), postupně donutí chovatele k produkci líbivějšího typu a ke stříhání srsti. A nakonec, až budou v chovu převažovat tito "moderní" trpaslíci, možná dojde i ke změně standardu. Na jednu stranu je to správné, koneckonců výstavy a rozhodčí jsou právě od toho, aby vývoj plemen ovlivňovali. Nejsem si ale jistá, jestli tohle je ta správná cesta... Asi se shodneme na rozumném kompromisu - líbivý, bohatě osrstěný a s citem upravený pejsek. Pro mě představuje takový ideál třeba překrásný německý Stugerd's Ever One and Only, jenže právě on zde na (ne)ostříhání doplatil, a to už poněkolikáté (viz. článek o Evropské výstavě v Tullnu).

Mladé fenky
Mladé fenky

A ještě se musím zmínit o další odlišnosti špiců a pomíků, o povaze. Že je špic temperamentní plemeno, o tom není pochyb. Ne tak typický pomořan. Pravděpodobně pouze ruští pejsci by byli schopní jit do Juniorhandlingu s cizím člověkem. Sháněli jsme pejska pro Lucku Kotěrovou, úspěšnou mladou handlerku. Bendík byl v pohodě do chvíle, než se vzdálil příliš daleko ode mě. Začal se otáčet a bylo po předvedení. Zuleičin temperament se nedal zvládnout a ani zmíněný Ever nebyl úplně klidný. Suverénní, to ano, ale jen s paničkou. Jediní pomíci byli klidní až apatičtí a neměli při jakékoliv, i hrubší manipulaci na stole problém. A že speciálně první rozhodčí na MV si předvedení na stole vychutnával! Dodnes nechápu, jak Benďa v klidu ustál zvednutí za ocas do výšky...

Ale zpět k Evropské výstavě. V druhém kruhu se Peteru Machetanzovi z Německa předvedli malí a střední špicové. První ohromný úspěch patřil malé černé Baladce. Feňulka je čím dál tím hezčí a je obrovská škoda, že už nebude mít štěňátka. Malí barevní špicové mě příliš neoslovili. Jak už jsem se zmínila výše, naši psi jsou výrazně lepší. Větší chovná základna je prostě znát. U středních špiců jsme si zvedly s Olinou sebevědomí (Jiffy i Benďa CAC), ale opravdový úspěch slavila hlavně Dana. Oba její mamuti, Akim i Dantík, získali BOB! Další české úspěchy - Andělka, Martinin Basko a Olinina Nonique CAJC a Evropský vítěz mladých, Jack a japonec Balú RCAC, Rena Evropský vítěz! Však si vše najděte sami ve výsledcích.

Na závěrečné soutěže došlo až po sedmé večer a držitelé BOB měli problém vejít se do závěrečného kruhu. Všichni dostali originální obrázky "svého" rázu malované podle fotek, z nichž některé jsou i z našich stránek :) Určovala se pouze dvě místa:

Junior handling
I. Farkas Éva (islandský ovčák), II. Sólyom Tímea (eurasier)
Nejlepší pár
I. Stugerd's Ever One and Only + Kylie Showgirl of Little Gangsters Paradise, II. Casanowa + Iris van de Spita
Chovatelská skupina
I. Amaterasu Inu Yoko Zuna, II. von Zwergen König
BIS Puppy
I. Folti-Törökméz Makula, II. Catullus Xenofy
BIS Veterán
I. Effendy v. Snejanka, II. Bartina-Hegyi Apród
BIS Junior
I. Aj's Dan-Star Firefox, II. Leiionspitz Senta
BIS
I. Aemir Black Re-Jan Moravia, II. Dantte Věčná Legenda

Nero ten den získal nejen svůj 30. BOB, ale především BIS od specialisty na plemeno, prezidenta německého špicího klubu! Co myslíte, lze teď brát vážně to nešťastné VD, navíc od rozhodčího, který i v závěrečných soutěžích preferuje ostříhaného poma s teatrálním předváděním?

Soutěž o BIS
Soutěž o BIS

Ceny pro Vítěze plemene
Ceny pro Vítěze plemene

Druhý nejkrásnější špic, Dantte, jen znovu dokázal, že panu Machetanzovi se líbí statní, velcí psi. Dantík je opravdu překrásný (ale paničko Dano, pozor na kondici!), jen jsem u něj trochu na rozpacích s definováním barvy. Creme sable? Orange sable? Nejlepší bude asi označení "ostatní barvy". Koneckonců, u opravdu pěkných psů na barvě nezáleží (vzpomeňte si třeba na jinou úspěšnou špicku, Capku z Malebného Povltaví).

Celkově byla výstava pěkná, bylo vidět že se pořadatelé snaží jak s cenami, tak s péčí o vystavovatele (potvrzení o vstupu přišlo obratem mailem a už druhý den byly na klubovém webu výsledky), ale prostředí nebylo zrovna reprezentativní a připomínalo jakoukoliv výstavu oblastního formátu. Škoda, taková prestižní akce by si zasloužila lepší podmínky. Třeba příště a třeba u nás?

Po osmé hodině konečně přijíždíme do hotelu Expo, kde máme přes internet rezervovaný pokoj a kde ochotně ubytovali i Hanku. Pěkný večer a ještě lepší ráno (výborná snídaně!) nás příjemně naladily na druhý den.

International Middle East European Dog Show

Na výstaviště přijíždíme až na poslední chvíli, není kam spěchat, i tentokrát začíná posuzování opožděně. Špice posuzuje pan Péter Harsányi z Maďarska. Kromě našich "védéčkových psů", kterým zadal BOB, a kromě chudáka Jacka, kterého naopak posoudit nemohl (Jackýnek neměl svůj den, několik dnů na cestách udělalo svoje) posoudil téměř vše stejně jako jeho kolega z předchozího dne.

Malé feny o CACIB
Malé feny o CACIB

Rozdíl zde však byl výrazný, a to v přístupu ke psům a k posuzování celkově. Namísto nešetrné manipulace se psem a odstupu - pomazlení, zájem o psa. Namísto absolutní ignorace vystavovatele - zdůvodnění rozhodnutí, přátelský přístup. A hlavně první rozhodčí se nehnul od svého stolečku, vůbec nevyužil koberec napříč kruhem, psi museli běhat od stolku k okraji kruhu a diváci tudíž neviděli vůbec nic. Druhý rozhodčí nebyl líný, neváhal ke psům zakleknout a pokaždé si došel až do rohu kruhu a nechal si psy proběhnout po koberci tam a zpět. Maličkosti, ale hrozně důležité!

Paničko, nehul!
Paničko, nehul!

Po skončení posuzování jsme si vyzvedli pohár a hurá domů! Cesta z Budapešti do Brna je plynulá a příjemná, trvá necelé 4 hodiny a určitě se sem ještě někdy podíváme, i na prohlídku tohoto krásného města. Před příjezdem nás potěšila sms - Nero ve velké konkurenci získal 3. místo v 5. skupině a nechal za sebou i madam Světlanu! A rozhodčí? Peter Machetanz! Dalším, kdo bodoval v závěrečkách, byl mladý pomeranian AJ's Dan-Star Firefox. Panu rozhodčímu Jakkelovi se tento typ evidentně líbí (viz. včerejší umístění pomíka v BIS).

Bendík: 1. den VD, 2. den BOB
Bendík: 1. den VD, 2. den BOB

Nero: 1. den VD, 2. den BOB
Nero: 1. den VD, 2. den BOB

Na závěr bych ráda dodala jednu velkou pravdu, kterou řekla v sobotu Stáňa po tom našem Waterloo. I když je pes na výstavě sám a je to třeba ta úplně nejmenší výstava v nejzapadlejším koutě, nikdy neni jisté že zvítězí jen tak "zadarmo"! A právě to je na výstavách to zajímavé. Mnoha našim vystavovatelům by prospělo vyjet ven, k jiným rozhodčím než k našim pěti stále se opakujícím, je to opravdu veliká zkušenost! Co z toho plyne? Přece na viděnou na světovce!

Publikováno 26.10.2006. Článek vznikl pro Spicove.cz.