Světová výstava psů Poznaň 2006 (část 7.)

Magdalena Hodálová (spicove@centrum.cz)

Závěrečné soutěže

Závěrečných soutěží jsem se nezúčastnila, proto alespoň pár postřehů od ostatních vytrvalců. Na soutěže čekalo relativně málo lidí, kdo mohl, snažil se pochopitelně dostat co nejdříve domů. Zdůrazňuji ovšem slovo relativně - ve srovnání s počtem vystavovatelů to byl sice jen zlomek, oproti běžným výstavám bylo ovšem natřískáno. Tribuna byla vzhledem k významu akce silně poddimenzovaná a zaplněná už od časného odpoledne. Ani finálový kruh nebyl z největších a některé silně obsazené skupiny se do něj vešly jen stěží.

Velkoplošné plátno získává body navíc
Velkoplošné plátno získává body navíc

Organizačně nevybočily závěrečné soutěže z běžného průměru. Alespoň ve srovnání třeba s letošní Evropskou výstavou v Helsinkách a s jejím slavnostním nasvícením, nejrůznějšími vystoupeními a opravdovou show. Jako běžná mezinárodní výstava - určitě výborné. Jako světovka? Nevím... Koneckonců podívejte se sami jak vypadala zmíněná Evropa třeba na www.123dog.net. Na těchto stránkách najdete už i množství fotek ze světovky, můžete porovnávat.

Esa a Fleur - 3. BIG
Esa a Fleur - 3. BIG

A moje osobní dojmy? Průměrně na mě působila vlastně celá výstava, samozřejmě kromě počtu přihlášených psů. Něco bylo připraveno neuvěřitelně precizně, jiné věci byly trestuhodně odbyté. Zdálo se mi, že se pořadatelé snažili mnohde ušetřit a to i tam, kde se to vůbec nehodilo. Vím, tradiční dárkové vzorky granulí nikoho neomráčí, ale tady jsme nedostali ani ty.

Světová vítězka Belliver's Latest Creation

Světový vítěz mladých Fon's Happy All Around

Zahraniční vystavovatelé přitom zaplatili poměrně velkou částku (60 Euro za psa) a za své peníze neobdrželi vůbec žádnou pozornost. Jediné, čeho se jim dostalo, byl katalog na daný den a posouzení od renomovaných rozhodčích, samozřejmě. Myslím však, že z tak prestižní výstavy by si měl člověk odvézt i nějakou památku, byť drobnou. A nemusí to být zrovna značkový nůž Viktorinox jako ze světovky v Bernu. Pokud jde o ceny pro vítěze, vítězové tříd dostali medaili, Světoví vítězové plaketku a vítězové plemene samozřejmě pohár. I ten byl ale oproti pohárům z jiných světovek hodně skromný.

Ceny z výstavy
Ceny z výstavy

Skoro jako by si pořadatelé neuvědomili, že toto není běžná mezinárodní výstava (ty mívají připravené opravdu pěkně). Stačí zmínit jen samotné dění v kruzích. Posuzování sice "odsejpalo", ovšem na úkor diváků. Personál kruhu zhusta nemluvil jiným jazykem než polsky anebo pro jistotu nemluvil vůbec. Diváci tak neměli šanci zjistit, jaké ocenění bylo zadáno, protože výsledky se nikam nepsaly. A tak se dala vypozorovat jen první čtyři místa podle tabulek s čísly (už však ne, zda jde o V nebo VD), které jsou běžnou praxí třeba v Anglii. Rozhodčí svá rozhodnutí také nezdůvodňovali, takže například já osobně nevím, proč můj pes skončil na pátém místě. Posudek psaný rukou (polsky, ač rozhodčí diktoval anglicky) je bohužel nečitelný.

Světový vítěz Dorsdorf Elf White
Světový vítěz Dorsdorf Elf White

RCACIB Thomdy Dom's Fairy King
RCACIB Thomdy Dom's Fairy King

Naopak pěkné byly prostorné haly a obrovské kruhy s širokými nalepenými koberci, dobře značené se spoustou místa pro diváky. Co se mi líbilo, byly židličky tvořící přímo ohraničení kruhu. Diváci tak mohli být přímo "při tom". Zřejmě proto, že náš výstavní den byl čtvrtek, nebyli na výstavě skoro žádní návštěvnící z řad veřejnosti - a to bylo vlastně docela příjemné, protože není nic horšího než se prodírat davy lidí. O to krutější však byla v poloprázdné hale zima! Vystavovat v lodičkách a sukni si pro příště raději rozmyslím. Řada vystavovatelů se mimo kruh choulila v teplých bundách a kožíšcích. Ještě že jsme s sebou měli kávu a čaj. Přišly opravdu vhod. Stánek s občerstvením jsem v naší hale totiž nepotkala ani jeden.

CWC Spitz Fülop Rumba
CWC Spitz Fülop Rumba

V5 Luk První sníh
V5 Luk První sníh

Příjemná byla ještě skutečnost, že za získání CWC získává pes automaticky Polský šampionát. A aby toho nebylo málo, každý Světový vítěz se zároveň kvalifikoval na Crufts 2007! Všem budu na téhle prestižní soutěži držet palce, špicové z Evropy na to určitě mají!

Světový vítěz mladých Stratus The Philanderer

V3 Unda Marina Much Pleasure
V3 Unda Marina Much Pleasure

Calli Albus
Calli Albus

Co ještě dodat? Čekala nás už jen nekonečná a deštivá cesta. Do Ostravy jsme přijeli hluboko po půlnoci, na rozdíl od prázdných silnic ráno bylo totiž přes den a večer Polsko neprůjezdné.

BOB Archibald D'Arlande
BOB Archibald D'Arlande

Vlčí špic
Vlčí špic

Evridex Elfin Enigma
Evridex Elfin Enigma

A závěr? Pěkná akce s úrovní spíše lepší mezinárodní výstavy. Příležitost k setkání se spoustou chovatelů, které mám možnost potkat jen na zahraničních výstavách. Co se týče psů všech plemen, vidět byla spíše kvantita než kvalita, ale sjela se i spousta krásných špiců, které znám jen z internetu a fotek. BOB získali psi nejrůznějšího věku, původu, kvality i typu. Od Eskima z USA, trpasličí vítězku Crufts, 11měsíční keeshondku, 9letou malou babičku, až po středního křížence po vlčí matce. Byla to velká zkušenost a všichni jsme si uvědomili, že za hranicemi naší malé země a vlastně i Evropy chodí všechno úplně jinak. A také že na příští Světovce může být všechno naopak. Takže... 2007 EV v Chorvatsku? 2008 EV v Budapešti? Nebo 2009 SV v Bratislavě?

Přidáváme ještě pro připomenutí úspěchů českých špiců na této výstavě.

Světová výstava psů Poznaň 2006 (část 1.)
Světová výstava psů Poznaň 2006 (část 2.)
Světová výstava psů Poznaň 2006 (část 3.)
Světová výstava psů Poznaň 2006 (část 4.)
Světová výstava psů Poznaň 2006 (část 5.)
Světová výstava psů Poznaň 2006 (část 6.)

Publikováno 30.12.2006. Článek vznikl pro Spicove.cz. Foto: Magdalena Hodálová, Rita Starečková, rodina Růžičkova, manželé Jansovi, Ljudmila Komjanova, Katka Miturová, Zdeňka Veselá, www.amberdog.lv - všem děkuji za možnost použití fotek.