Klubová výstava špiců Zbraslav 1988

Ivan Stuchlý

V pořadí již dvacátou, a tedy tak trochu jubilejní speciální výstavu špiců uspořádal v Praze na Zbraslavi v neděli 11. září Klub chovatelů špiců Českého svazu chovatelů. Dějištěm výstavy bylo vskutku pěkné, k podobným kynologickým akcím jak stvořené cvičiště místního kynologického Svazu pro spolupráci s armádou.

Vystavovatelky z NSR

Toto kynologické cvičiště přispělo určitě nezanedbatelnou měrou, tím že poskytlo všem přátelům a obdivovatelům špiců příjemné prostředí a celé výstavě hezký rámec, ke zdaru akce po všech stránkách organizačně bezchybně připravené a pořadatelsky dokonale zvládnuté. Co více si bylo možno přát, když i počasí přálo. Za opravdu pěkného, spíš časně podzimního než pozdně letního slunného dne se ve třech výstavních kruzích (posuzovali B. Svatková, L. Pavlíková a K. Hořák) předvedli špicové trpasličí, malí, střední i velcí a vlčí. Majitelé špiců z ČSSR, z obou německých států a z Polska přihlásili k výstavě celkem 115 psů a fen, přičemž nejpočetněji zastoupeným rázem byli s 50 hlášenými jedinci malí špicové. Co do početnosti s nimi mohli soupeřit ještě vlčí špicově (s bezmála 30 hlášenými psy a fenami). Ostatní barevné a velikostní rázy byly zastoupeny méně početně. Opravdu pestrá paleta předvedených špiců ukázala výsledky práce chovatelského klubu za poslední dobu a byla vhodnou příležitostí k hodnoceni toho, co se podařilo a co ne.

Vlčí špicové si bezpochyby udržuji standardní úroveň, bude ale asi třeba přemýšlet o dalším osudu tohoto rázu, aby nedošlo k určitá stagnaci. Současnost dává, jak ukazuje opětovně zájem veřejnosti přednost rázům malým a bylo by jistě škoda, kdyby se jednoho dne mělo zjistit, že vlčí špicové už nejsou to, co bývali. Z hlediska celkové úrovně se zdá, že nejlépe na tom jsou malí špicové. Jejich chovná základna je dostatečně velká, a to je také jeden z důležitých předpokladů kvality, neboť vybírat musí být z čeho. Zájem o malé a trpasličí špice je setrvalý a není se čemu divit - tito malí psici připomínající spíš plyšové hračky, než domácí zvířata, jsou něžní, milí a čilí, jak se na pravého špice sluší a patři, zastanou si své i pokud jde o hlídání a navíc jsou - dá-li se to tak říci - praktičtí (hodí se výborně do nevelkých městských bytů, nejsou příliš nároční na prostor a spokojí se i relativně menší možností výběhu).

U velkých špiců, s výjimkou již vzpomenutých vlčích, se pohříchu o příliš dobré kvalitě hovořit nedá. Jak u velkých černých, tak u velkých bílých je chovná základna poměrně úzká a chovatelský klub zde očekává zřejmě mnoho namáhavé práce. Tato nepříliš vděčná šlechtitelská práce je ale potřebná a záslužná, protože rozhodně nelze dopustit, aby velcí špicové snad časem vymizeli. Opomenout nelze konečně ještě jednu skutečnost, totiž úroveň předvádění psů. U našich vystavovatelů je většinou bohužel velmi nízká, dá-li se o nějaké vůbec mluvit. Vyniklo to právě při speciální výstavě na Zbraslavi, při srovnání s úrovní předvádění západoněmecké vystavovatelky, jež ukázala zvířata perfektně po všech stránkách na výstavu připravená, chovající se ve výstavním kruhu i mimo něj přímo příkladně. Přitom nic nechybělo těmto psíkům na čilosti a bystrostí, tak typické pro plemeno.

Čekatelství šampionátu ČSSR (CAC) a titul klubový vítěz 1985 získali: trpasličí oranžová fena Lady Stříbrný stín (o. Cherry v. Pfafenkogel, m. Ibla v. Ruanza, chov. M. Šťastná) H. Brzobohaté z Bělé p. Bezdězem, malý hnědý pes Dix od Dvou ořechů (o. Basti v. Tannenhof, m. Denny od Bílých tůní, chov. O. Dolejšová) S. Škarecké z Chebu, malá černá fena Bela Trepár (o. Amir Český zámek, m. Linda z Čerm. ulice, chov J. Vajzner) J. Procházkové ze Zdic, malá bílá fena Fatyma z Dražilova dvora (o. Xaver z Prokopova rodiště, m. Nina od Poděbradského jezera, chov. M. Dražilová) M. Dražilové z Čelákovic, malý oranžový pes Dante Poslední paprsek (o. Soffie's Mc Coy. m. Fleur Stříbrný stín, chov. M. Popelková) M. Stýblové z Prahy, malá oranžová fena Derika z Fabioly (neuvedena), střední vlkošedá fena Axa Královnin dvůr (o. Elis z Kvetoucí skalky, m. Onta Stříbrný stín, chov. J. Hubková) MVDr. I. Packové z Veverské Bitýšky, velký černý pes Ir Zadní luka (o. Dux v. Rodheimer Brunnen, m. Cita Zadní luka, chov. S. Sunkovský) J. Hypšmanové z Dolní Branné, velký bílý pes Aron Perla Lužnice (o. Princ z Povodí Jizery, m. Zaga z Povodí Jizery, chov. R. Posinger) Ing. M. Amslera z Prahy, vlčí pes Argo z Vlčí stezky (o. Emanro Stříbrný stín, m. Hexe v. Schullerhoff. chov. L. Cakl) J. Pickové z Prahy, vlčí fena Cilka z Autu (o. Flex Jachtár, m. Bora Krušnohorská, chov. J. + V. Šedivých) M. Novákové z Louky u Litvínova.

Titul klubového vítěze získal také trpasličí oranžový pes Conny Divoký západ (o. CIeo Stříbrný stín, m. Beauty Palava Hills, chov. O. Zikánová) H. Brzobohaté z Bělé p. Bezdězem, a čekatelství šampionátu ČSSR (CAC) obdrželi též malý oranžový pes Duke Davy v. Lovenhaus (o. Ricki v.d. Blaumhaus. m. Lori v.d. Mikelweg, chov. neuveden) M. Šťastné z Davle, malý černý pes Dixy z Kvetoucí skalky (o. Okin z Tichého háje, m. Cyra Doll-Cher, chov. J. Rohlíčková) K. Vojtěchové z Prahy, malý bílý pes Arry v. Stor Falken (o. Iwan Edelweis v. Heins-Achteld, m. Xetty v. Badstein chov. O. Falk) O. Falka z NSR, malá oranžová fena Luci z Tichého háje (o. Samson v. Cottas, m. Borůvka od Bílých tůní, chov. L. Pavlíková), M. Fridrichové z Prahy, trpasličí oranžový pes Cygal's Toastmaster (o. šamp. Daim of Sushimoto at Cygal, m. Cygal's Sustina Girl, chov. S. Finley) G. Heek z NSR.

Publikováno 21.6.2004. Zdroj: Pes přítel člověka