Světová výstava psů Poznaň 2006 (2)

Stanislava Jansová (amarion@faraonskychrt.cz)

Na světovou výstavu jsme se vypravili v poněkud zvláštní sestavě - manžel, já s berlemi a sádrou na noze, kamarádka Markéta coby moje pomocná ruka, čínský chocholatý pes Renda a hlavně ti nejdůležitější aktéři - velcí černí špicové Nero a Andělka.

Aemir Black Re-Jan Moravia
Aemir Black Re-Jan Moravia

Nadopovaná silnými prášky jsem za pomoci manžela sádru sundala, nohu stáhla ortézou a čekala věci příští. Omlouvám se tímto všem, které jsem nepozdravila, nereagovala na jejich dotazy a podobně. Moje vnímání bylo opravdu dost otupeno a mluvit mi dělalo celkem problémy, ale věděla jsem jistě jednu věc - pokud má Nero odvézt světového vítěze, musím ho předvést já sama. Proč, pochopíte později. Někteří si jistě vzpomenou, že jsem od oznámení jména našeho rozhodčího p. Štefana Šinka ze Slovinska řekla - bude to o předvedení a tituly budou putovat do Německa či Rakouska (pamatuješ, Majdo, Olgo...?).

Gerry v. Kauthen Ruth
Gerry v. Kauthen Ruth

Nesledovala jsem celý průběh posuzování v našem kruhu, ale hned dění u velkých bílých mi dalo za pravdu. Ve třídě otevřené proti sobě nastoupil český Berry z Osečských hájů a proti němu Camillo am Schweiner Schloss z Německa. Pro mě Berry vedl krásným pigmentem, lepším rámcem těla a hlavně skutečně bílou barvou. Délka jeho srsti byla srovnatelná s ostatními předvedenými psy. U Camilla mně hodně vadily jasně žluté skvrny v oblasti uší, méně výrazný pohlavní výraz, přesto se stal vítězem tento německý pes.

Camillo am Schweiner Schloss a Berry z Osečských hájů

Světový vítěz, BOB - Carlos v. Seerosenweiher

U středních bílých špiců se situace opakovala ve třídě šampionů. Nádherný Jifary Buthus - pes mého srdce, se zde střetl s Ugo van het Sneeuwvlokje. Jifary ho jasně předčil nádhernou dlouhou a bohatou srstí a jasně vyjádřeným pohlavním výrazem a pohybem, titul tentokrát však putoval do Holandska.

A jsem u jádra věci - Neru jsem chtěla předvést já, protože o titul světového vítěze se měl utkat s německým! psem Gerry von Kauthen Ruh a kdyby jeho majitel nepředvedl opravdu hloupý likvidační zákrok na Nera, který šel očekávat a který jsme na rozdíl od něho samého ustáli, mohlo vše dopadnout jinak, věřte mi! A to přesto, že tento pes dostává poměrně často známku VD a dovolím si tvrdit, že ho Nero o třídu převyšuje (viz. náš duel již na klubové výstavě v Chemnitz). I proto jsem měla a mám z titulu obrovskou radost! Zato majitel německého psa byl opravdu hodně hodně rozčilený a ani se to nepokoušel skrývat. To že uspěje i Andělka coby světový vítěz mladých a Aebonie coby světová vítězka jsem tak trošku čekala, nicméně jsme měli samozřejmě velkou radost z obou!

Světový vítěz, BOB - Aemir Re-Jan Moravia

Světová vítězka - Aebonie Re-Jan Moravia

Světová vítězka mladých - Ana-Angel Danubia Stern

Byla jsem např. zklamaná z posuzování japonských špiců, některé bych pro bázlivou povahu ani nechtěla hodnotit. Přesto pan rozhodčí i zde zadal tituly a myslím, že tak učinil vlastně všude. Naopak velkým úspěchem se stalo druhé místo a res. CAC pro Andyho od Ovčí babičky!

K tomu, aby lépe uspěl u Š. Šinka výše zmíněný Berry či Jifary, jim chybělo podle mne jediné - ač se obě majitelky vhodně oblékly, bylo vidět že si nevěří, že jsou nervozní, psům moc nepomáhaly a neprodávaly jejich klady ani rozhodčímu ani divákům. (Tohle je vidět i u tebe Majdo.) Na druhé straně stály sebevědomé a profi se chovající majitelky druhých psů. Musíme vzít na vědomí že výstava je show a jsou rozhodčí, kteří požadují určité chování i od vystavovatelů, ostatně tak by to mělo i být. A také že správným chováním lze získat potřebné bodíky a zaujmout, zanechat ten správný dojem. Rozhodčí vybírá psa i s ohledem na to jak jeho rozhodnutí bude "obhajovat" v závěrečném kruhu. Na druhou stranu - někdy zkrátka výsledek ovlivnit nemůžeme, a to ani sebelepším předvedením.

velcí bílí psi - soutěž o CACIB
velcí bílí psi - soutěž o CACIB

V závěrečných soutěžích jsem již pro bolest nohy nenastoupila s Andělkou v mladých ani v párech, jen s Nerem. Chtěla jsem si to prostě užít. Být v závěrečkách na světové výstavě, sledovat detail svého psa na obří obrazovce, je nádherný zážitek a každému bych ho moc přála. Uspět tam? Na to jsem ani nepomyslela, letos už pro mě Nero dokázal takřka nemožné - umístil se celkem 10x v závěrečných soutěžích výstav!!! Ve velké konkurenci krásných psů mnoha jiných plemen, od šesti různých rozhodčích. Jak více může pes prokázat své kvality a kolika psům se toto za jediný rok podaří?

Nero v závěrečných soutěžích
Nero v závěrečných soutěžích

Přiznávám, že za žádnou výstavu jsem tak "nezaplatila" jako za tuto, ale stálo to za to. A příští rok máme před sebou další výzvu - na Evropské výstavě nás bude posuzovat paní Světlana Ševčenko. Nechcete jet s námi zkusit své štěstí, svou připravenost? Ostatně i příští rok bude na našem výcvikovém táboře týdenní intenzivní kurs vystavování vedený profíkem, nechcete přijet?

Publikováno 20.12.2006. Článek vznikl pro Spicove.cz.