Světová výstava psů Dortmund 2003

Radka Procházková (radka.proch@centrum.cz)

Kruh trpasličích a malých špiců

Jak jistě neuniklo žádnému chovateli a vystavovateli, ve dnech 29.5.-1.6. se konala Světová výstava psů v Dortmundu. Špicové měli "svůj den" hned ve čtvrtek 29.5. Dovolte, abych se podělila o své zážitky a postřehy s těmi, co neměli to štěstí být u toho. Výstava se konala na výstavišti, přihlášeno bylo 18 716 psů všech plemen FCI.

Malí oranžoví Rose a Quinio z Temných nocí

Že velká akce začíná bylo jasné již časně ráno. Pořadatelé žádali o včasný příjezd už od 6,00 hod., a že to nebylo zbytečné, jsme se přesvědčili v dopravní zácpě nedaleko výstaviště již v 5,40 hod. Organizace bohužel veškerá žádná, nikde nikdo z pořadatelů. Nakonec jsme si po 3/4 hodině pomohly samy a místo k zaparkování našly. Naopak přejímka byla zvládnuta výborně. Fronty sice byly, ale úměrné pěti tisícům přihlášených psů na jeden výstavní den. Kruhy, v nichž samozřejmě nechyběly koberce, byly prostorné, kolem nich byl dostatek místa pro vystavovatele i návštěvníky.

Malá oranžová fena Reine Margot du Bois de Moque Souris (Světový vítěz)

Den jsme strávily u kruhu malých špiců nových barev, kterých bylo přihlášeno opravdu požehnaně - 59 jedinců ve všech třídách. Posuzovala paní Steffi Kirschbichler z Rakouska. V jednotlivých třídách byli psi a feny rozvrženi takto: psi třída dorostu 3, třída mladých 10, třída šampionů (v Německu nastupuje před třídou otevřenou) 12, třída otevřená 13, feny třída dorostu 1, třída mladých 6, třída šampionů 7, třída otevřená 7.

Na začátku posuzování v 8,30 hod byli předvedeni tři dorostenci, poté již nastoupila velmi početně obsazená třída mladých psů. Již na této třídě bylo jasně patrné, že to paní rozhodčí rozhodně nebude mít jednoduché. Nastoupili psi různých barev, velikostí i typů. To samé se opakovalo později ve všech následujících třídách. Někteří jedinci byli vyloženě hrubého (spíš středního) typu, jiní byli v typu pomeraniana. Rozhodčí posuzovala velmi pečlivě v postoji i pohybu a známkovala na naše poměry velmi přísně. Konkurence se sem sjela opravdu z různých koutů světa - od Němců přes Čechy, Holanďany, Francouze, Švýcary, Maďary, Poláky, Litevce až po Finy, Angličany, Kypřany a Brazilce.

Barevně převažovali jedinci oranžoví a orange-sable, výjimkou nebyli ani krémoví. Pouhými dvěma jedinci byli zastoupeni vlkošedí a black and tan špicové. Vlkošedé reprezentoval pes ze Švýcarska a fena z Finska, oba naprosto špičkoví, black and tan pak německý pes a finská fena, oba s krásnými "tan" znaky. Titul Světového vítěze 2003 získal holandský pes Goldy Jewel van Villa Reposa a francouzská fena Reine Margot du Bois de Moque Souris.

Malý oranžový pes Goldy Jewel van Villa Reposa (Světový vítěz, BOB)

Oba světoví vítězové měli velmi hezkou čistou, středně sytou oranžovou barvu. Titul světového vítěze mladých 2003 obdržel německý krémový pes Nitch v. d. Kleinen Zwergen a finská orange-sable fena Thomdy Dom's Solitaire. Vítěze plemene si odvezl světový vítěz - pes. Českou republiku v této kategorii reprezentovali ve psech ve třídě šampionů Cip Dobrý přítel a Quinio z Temných nocí, oba obdrželi známku výborný, ve třídě otevřené Jurášek Dobrý přítel se známkou velmi dobrý, z fen pak ve třídě šampionů Barcarolla ze Smečky s oceněním výborná 3 a Rose z Temných nocí s výbornou.

Po očku jsme sledovaly posuzování trpasličích špiců, kteří byli pro velký počet přihlášených psů (94) rozděleni do dvou kruhů. Třídy dorostu a mladých psy i feny posuzovala paní Libuše Ubrová z ČR a třídy šampionů a otevřené pan Jochen Eberhardt z Německa. Všechny třídy byly velice silně obsazeny. Naprostou většinu trpaslíků tvořili "pomíci" s různě intenzivní střihovou úpravou. Světovým vítězem (ve psech) a zároveň vítězem plemene se stal miniaturní psík z Brazílie, jehož střihová úprava vyvolala mnoho diskuzí. Četné byly názory, že toto už nemá se špicem nic společného. Jak silně módní trendy pronikají na výstavy, bylo naprosto zřejmé...

Čeští vystavovatelé předvedli několik jedinců s následujícími výsledky: psi třída šampionů Andrew Rytířská tvrz a Noble's Finch's a Work of Art, oba s oceněním VD, feny třída mladých Maxi Duhová kulička a Quendy Lví domov, obě výborné, ve třídě šampionů Capka z Malebného Povltaví velmi dobrá, ve třídě otevřené Puffie z Malebného Povltaví výborná 4 a Erika Dobrý přítel velmi dobrá.

Malá oranžová fena Thomdy Dom's Solitaire (Světová vítězka mladých)

V ne zrovna prostorné hale se konaly závěrečné soutěže, ve kterých by bylo opravdu na co se dívat, jen kdyby se vystavovatel do blízkosti vůbec dostal. Na všech stranách závěrečného kruhu byly tribuny (navíc z poloviny placené), k tomu všude spousta nejdříve nadšených, později zklamaných diváků, takže vystavovatel s výstavní klecí téměř neměl šanci něco zahlédnout. Nakonec jsme se i s klecí do blízkosti kruhu prodraly, takže jsme viděly, co jen tak někde zase dlouho neuvidíme. Jen tak pro zajímavost pár čísel. V jednom výstavním dni se představilo v závěrečných soutěžích: 64 chovatelských skupin, 101 veteránů, 54 párů a 7 skupin odchovů. Myslím, že k tomu není co dodat. Ten, kdo má bujnou fantazii, si jistě dovede živě představit, že to byl nezapomenutelný zážitek.

Na každé akci je co zlepšovat. Myslím, že Dortmundu by se dala vytknout nedostatečná organizace příjezdu vystavovatelů, nedostatek prostoru pro závěrečné soutěže a poněkud méně světla v halách. Někomu se může zdát výtka na adresu modrých koberců v kruhu jako hledání much, ale já si myslím, že na zelených kobercích vypadají psi jednoznačně lépe.

I přes uvedené menší nedostatky je můj celkový dojem z výstavy dobrý. Uspořádat výstavu takovýchto rozměrů určitě není snadná záležitost a proto bychom měli být k pořadatelům tolerantní a uchovávat v paměti hlavně pozitiva. Pořadatelům patří dík za podívanou, kterou jen tak někde zase neuvidím.

Publikováno 4.7.2003. Článek vznikl pro Spicove.cz.