Světová výstava psů Dortmund 2003 (3)

Kateřina Miturová (spic.cz@seznam.cz)

Kruh středních a velkých špiců

29.05.2003 se v Německém Dortmundu na Světové výstavě psů posuzovali němečtí špicové. Zúčastnili jsme se s fenkou středního vlkošedého špice Bonssay-Charga Psíček Pantoflíček alias Bony. Středních špiců bylo přihlášeno celkem 52 (bílých 18, černých + hnědých 15 a ostatních barev 19), velkých špiců bylo 19 (bílých 13 a černých 6). Posuzovala švýcarská rozhodčí Lisbeth Mach.

Střední orange sable pes Finley v. Ravens Hof (Světový vítěz, BOB)

Všichni špicové byli posuzováni v jedné hale dobře klimatizované a prostorné, rovněž výstavní kruhy byly velké. Posuzování paní Mach bylo energické a dle našeho názoru objektivní. Velký důraz kladla na pohyb a kostru psa. Střední špicové byli posuzováni i na stole. Překvapilo nás, že na takto velké výstavě se ne všichni vystavovatelé dostatečně věnovali předvedení psa a bylo možno vidět i psa v kruhu ležet, různě posedávat apod. Čeští špicové se ve světové konkurenci neztratí. Černí a hnědí byli ve velmi dobrém typu, v dobré kvalitě srsti, zvláště černí. Horší dle našeho názoru to bylo u bílých (někteří byli spíše nažloutlí) a myslíme si, že u nás by se našli lepší. V ostatních barvách převažovali oranžoví a orange sable, několik vlkošedých, světle krémoví a black&tan. Zvláště ve třídě šampionů psů byla velmi silná konkurence. Český pes Edward z Jaríčkova dvora byl oceněn známkou výborný; při předvádění neprojevoval takový temperament jako jiní psi. Naše Bony ve třídě otevřené fen se ukázkově předváděla a získala v kvalitní konkurenci titul Světový vítěz.

Mezi velkými bílými špici byla velká konkurence, zvláště psi byli opravdu pěkní. Český pes Laki Vltavská perla byl ohodnocen pěknou známkou velmi dobrá 2, dle rozhodčí byl hubenější než jeho konkurent. Velcí černí špicové byli vyrovnané kvality, Světový vítěz narozdíl od svých konkurentů měl především standardní výšku (ostatní nad 50 cm).

Organizátoři světové výstavy nebyli zřejmě připraveni na takový počet přihlášených psů a zúčastněných diváků. Brněnské výstaviště je pro potřeby vystavovatelů i návštěvníků mnohem pohodlnější. V prostorách výstaviště nebyl ponechán prostor k venčení psů. Převážná čast výstavních prostor byla přeměněna v tržiště průmyslového zboží, které ani nemělo cokoli společného s chovem psů. Některá plemena (dalmatini) byla posuzována dokonce ve sklepních prostorech!

Závěrem bychom jen chtěly vyzvat majitelé špiců, aby věřili svým pejskům a jezdili s nimi na výstavy do zahraničí. Opravdu mají šanci se v mezinárodní konkurenci uplatnit.

Publikováno 4.7.2003. Článek vznikl pro Spicove.cz.