Zde se nacházíte: Výstavy > Reportáže > 2009

Dobře utajení vítězové

Jiřina Budínská (budinska@csop10.cz)

Podaří-li se komukoliv být v jakékoliv oblasti lidské činnosti nejlepší na světě, je to velká událost. Píše se pak o něm v tisku, hlavně v odborném tisku, který se zabývá tím kterým odvětvím činnosti, vysílá se v televizi. Odborná veřejnost diskutuje a je nadšena. Přesto...

Formator Fertis z Vitonského panství a Angie z Vlčkovského údolí

Na Světové výstavě psů v Bratislavě 8.10.2009 získali velcí bílí i černí špicové z Čech všechny tituly Světových vítězů ve velmi silné konkurenci z Německa, Švýcarska a Slovenska. A pak nastalo velké ticho. Dva nejčtenější pejskařské časopisy Svět psů a Pes přítel člověka uveřejnily v prosincovém vydání články o Světové výstavě s fotografiemi bez jediné zmínky o velkých špicech. Jeden z těchto časopisů uveřejnil pouze fotografii velké černé feny, která získala RCACIB, což je jistě na takovéto výstavě úspěch, ale nestala se vítězkou. Tato fena je však ve vlastnictví šéfredaktorky časopisu. A protože mlčí i Klubové stránky, stane se, že na výstavách se baví majitelé špiců menších rázů o tom, jak ti velcí jdou do háje.

Ambra Kyjská zahrada
Ambra Kyjská zahrada

Ano, velkých špiců je v Čechách málo. Je jich málo i v ostatních státech Evropy. Ale přesto právě český chov zaznamenal ohromný úspěch. Naši špicové byli okukováni zahraničními majiteli našich soupeřů a myslím si, že v zahraničí právě díky této výstavě máme nyní velmi dobrou pozici. Tento úspěch by se jistě dal skvěle využít k propagaci tohoto krásného rázu špiců, dnes tiše upadajícího v zapomenutí. Nejde o propagaci jednotlivců, i když si to jistě zaslouží, nebo chovatelských stanic, které přivedly chov k tomuto úspěchu. Jde o to, aby se našli další zájemci o tento ráz, kteří by se věnovali chovu a drželi naše velké špice na té úrovni, kam se je podařilo letošního roku dostat. Jde o to propagovat je, a je opravdu co propagovat, mezi odbornou i laickou veřejností a tím pomoci celému chovu. Vždyť špicové byli nejčastějším typem psa českého venkova v první polovině minulého století a jistě již dávno před tím a většinou to byli právě velcí, kteří jsou výbornými hlídači usedlostí. Možná je to vina majitelů, že se razantněji nesnažili prosadit do tisku, nebo klubu, který k tomuto nespornému úspěchu mlčí.

Benny z Osečských hájů
Benny z Osečských hájů

A tak končím tento smutný článek o dobře utajených světových vítězích přáním lepší budoucnosti pro velké v dalších letech a snad i přáním,aby jim byla konečně věnována pozornost, kterou si zaslouží, i když oproti ostatním rázům jsou v menšině.

Světový vítěz: bílý Benny z Osečských hájů, černý Formator Fertis z Vitonského panství, černá Angie z Vlčkovského údolí

Světový vítěz mladých: bílá Ambra Kyjská zahrada

Světový vítěz veteránů: bílá Dolly Napoleon Bonaparte