Zde se nacházíte: Výstavy > Reportáže > 2009

Světová výstava psů Bratislava 2009 - velcí špicové

Jiřina Budínská (budinska@csop10.cz)

Světová výstava je pro pejskaře přímo sen. Velké množství psů různých plemen je velká atrakce a velká konkurence velkých špiců z jiných zemí a tím i možnost porovnat chov českých velkých špiců s ostatním světem je velká výzva. A když se koná světová výstava v Bratislavě, kam to z Čech není nikterak daleko a bez problémů se tam domluvíte, je to přímo pobídka se tam vypravit.

Světová výstava psů Bratislava 2009

Naše bílá psí rodinka se začala se svými paničkami chystat již v únoru. Dolly Napoleon Bonaparte, její dcera Ich. Cessy pod Bošovskou tvrzí a dcery Cessy a vnučky Dolly, Ayka a Ambra Kyjská zahrada. Na jaře se k nám přidal ještě Aries vom Alpenspitz, mladičký pejsek dovezený ze Švýcarska se svojí rodinou. A protože svět velkých špiců není velký, postupně jsme se dozvěděli i o zastoupení velkých černých Ch. Ana-Angel Danubia Stern, Angie z Vlčkovského údolí, Ch. Formator Fertis z Vitonského panství, a o účasti velkých bílých z Osečských hájů - Ich. Benny z Osečských hájů, ICh. Trix van Millus. V srpnu jsme si zařídili parkování na parkovišti A, abychom měli blízko do hal.

A pak nastal den D a nastal přesun směr Bratislava. Na okraji města bylo přehledné značení, ukazující směr výstavy. Jenže k našemu úžasu nás policie odklonila od značeného směru a my pokračovali napříč Bratislavou dál a dál. Naštěstí se na Slovensku bez problémů domluvíte a tak nás Bratislavané navedli k výstavišti z druhé strany. Parkoviště A bylo opravdu přímo u hal, ohromilo nás velké množství aut, psů a lidí. Umístění kruhů v hale AO však nebylo dobře řešeno. Malé uličky mezi kruhy, stísněné prostory pro vystavovatele i diváky. Ostatní špicové byli vystavováni v jiných halách. Šla jsem se s Cessy a Ambrou projít před zahájením před halu a pak po vyvenčení dlouho marně hledala koš na odpadky. Nakonec jsem jej našla až mezi zaparkovanými auty. Úklid v hale ani před halou nebyl zajištěn a tak v poledne byl trávník plný psích bobečků.

Světová výstava psů Bratislava 2009

Posuzování mělo být zahájeno v 9.30 hod. a časový harmonogram byl uveden i v katalogu, ale rozhodčí dorazili do kruhů až kolem 11 hod. Protože nikdo nevěděl proč ke zdržení došlo a jak bude dlouhé, neodvažovali se vystavovatelé odejít se psy od kruhu a čekali ve stísněných prostorách při stále stoupající teplotě mezi diváky, kteří se snažili psy fotografovat. Kolem 11 hod. konečně přišel rozhodčí pan Otto Schimpf z Rakouska a bez vysvětlení zpoždění začal razantně posuzovat. Horko stále stoupalo a v hale bylo velmi nepříjemně.

První nastoupili velcí černí a pan rozhodčí bez váhání zadal nejvyšší tituly psům z Čech. Pak nastoupili velcí bílí ze Švýcarska, Slovenska, Německa a z Čech a opět nejvyšší tituly zadal našim zástupcům. Výstava tak pro velké černé i bílé špice z Čech byla fantastickým úspěchem, získali všechny tituly světových vítězů v poměrně velké zahraniční konkurenci. Ani ostatní naši zástupci nepropadli, nejhorší známkou bylo VD s krásným posudkem. Pan rozhodčí posuzoval rychle a byl ve vystupování rázný a korektní.

Světová výstava psů Bratislava 2009

Celkově podle mého laického úsudku byly všichni předvedení jedinci typově pěkní, i když vzhledem k dlouhému teplému létu ne všichni v optimální kvalitě srsti.

Celkový dojem z prvního dne světové výstavy však byl nedobrý. Špatná organizace, neinformovanost pořadatelů, nepořádek. K nepříznivému dojmu přispělo i na říjen nezvyklé horko. A tak jsme po posouzení našich psů jeli rádi domů, i když jsme se původně chtěli zdržet až do večera a výstavu si opravdu užít. Jelo se nám krásně. V jednom autě jely dvě světové vítězky: Dolly - veterán a Ambra - junior. S nimi Cessy, která zde splnila podmínky pro udělení Slovenského šampiona. Když se před námi objevily zaoblené kopečky s vinicemi, i naše psí holky věděly, že jsme doma.

Publikováno 15.3.2010. Článek vznikl pro Spicove.cz. Foto: Katka Kollárová, www.kattty.eu